ATELIER BROUCKE
  • Work
    • Available Works
    • De kastelen van Mijnheer Satie
    • 1911, La gamme d'amour
    • Mosa Mystica - The Exhibition
    • Mosa Mystica
    • The Library S.M.A.K.
    • La vie cruelle
    • Het miljoen
    • Voyage autour/au bout du cabinet Broodthaers
    • Het geheugen van sneeuw
    • Rivierverloren
    • La ville abandonnee
    • Paintings
    • Performances
    • Editions and illustrated Books
  • upcoming exhibitions and concerts
  • Contact
  • Villa des Roses
  • About
  • Posts
  • Postcards
  • Archive
    • CV
    • Collection
    • Articles
    • The Library Waulsort
    • Lectures and Artist Talks
    • A Year in Waulsort
    • Saint Walhère
  • Work
    • Available Works
    • De kastelen van Mijnheer Satie
    • 1911, La gamme d'amour
    • Mosa Mystica - The Exhibition
    • Mosa Mystica
    • The Library S.M.A.K.
    • La vie cruelle
    • Het miljoen
    • Voyage autour/au bout du cabinet Broodthaers
    • Het geheugen van sneeuw
    • Rivierverloren
    • La ville abandonnee
    • Paintings
    • Performances
    • Editions and illustrated Books
  • upcoming exhibitions and concerts
  • Contact
  • Villa des Roses
  • About
  • Posts
  • Postcards
  • Archive
    • CV
    • Collection
    • Articles
    • The Library Waulsort
    • Lectures and Artist Talks
    • A Year in Waulsort
    • Saint Walhère
Picture
'De kastelen van Mijnheer Satie

Met muziek van Erik Satie, Valentin Silvestrov en Jules Massenet.
​
Ca 70 min
​
Koen Broucke, beeld, scenario en piano
Britt Truyts: sopraan en spel

première, 28 maart 2025, KAAP, Oostende

Wie was mijnheer Satie? Een ongrijpbare, mysterieuze man. In zijn kaal en armoedig appartement in Arcueil tekende hij fantasiekasteel na fantasiekasteel. Hij schreef prachtige melodieën, maar ook rare liedjes op krankzinnige teksten. Na zijn dood vond zijn broer stapels ongeopende post.  Alles komt goed in de muziek van de Oekraïense componist Valentin Silvestrov. Hij componeerde liederen die onze vermoeide geest kunnen genezen.


​Repertoire:

Erik Satie, 3 Gymnopédies, Trois Mélodies (Sylvie, Elegie, Les anges), Poèmes d’amour, Méditation, Chez le docteur, Sonneries de la rose+croix 1
Valentin Silvestrov, Silent Songs (Song can heal the ailing spirit, There were storms and Tempests, La belle dame sans merci, O World Farewell, O Earth), The Isle
Jules Massenet, Elegie
​
foto's: Yvan Mahieu
Op vrijdag 28 maart was ik bij een concert van Koen Broucke (scenario, piano en beelden) en Britt Truyts (sopraan) in KAAP, Oostende.

Een eerste deel draaide rond Erik Satie en bracht een keuze uit zijn uitermate diverse repertoire.
Satie wordt snel bedacht met eretitels als bohémien, buitenstaander, zonderling of provocateur. Dat zal wel, maar dezelfde Satie levert in 1917 de muziek voor het ballet ‘Parade’, een mijlpaal van het modernisme en wel hierom. Scenario: Jean Cocteau, kostuums en decors: Pablo Picasso, choreografie van Léonide Massine, dans: les Ballets Russes (gestrand in Frankrijk tussen oorlog en revolutie) van producer-avant-lettre Sergei Diaghilev, die de job haast uitvindt voor deze enscenering in het prestigieuze Théâtre du Châtelet (Paris). Satie speelt mee met de grote jongens van zijn tijdsgewricht.

In het tweede deel kwam Valentin Silvestrov (Kiev, 1937!) aan bod met een selectie uit ‘Silent Songs’, een liedcyclus van 24 liederen op teksten van o.a. Keats, Pushkin en andere Russische en Oekraïnse dichters. Britt Truyts heeft de présence en de ideale stem om dit verstilde en ingetogen muzikaal firmament te lijf te gaan. Deze Oekraïense componist kreeg nog te maken met dezelfde censor die tijdens het Sovjettijdperk Sjostakovitsj onder de knoet moest houden. En moest meemaken dat het Rusland van Poetin drie jaar geleden zijn vaderland meedogenloos binnenviel. Adembenemend.

Michel Uytterhoeven
De bewust uitgekozen muziekstukken van Erik Satie, Valentin Silvestrov en Jules Massenet  worden een Maria Callas-uitdaging voor de prachtige stem van sopraan Britt Truyts , die precies als kasteelvrouw van Satie (die ondertussen ook kastelen bouwt) of als Griekse zeegodin de schilderdoeken van Koen Broucke gracieus binnenwandelt en harmonieus bezingt. Originele overpeinzingen en teksten worden onberispelijk voorgedragen.
Als u Koen Broucke achter zijn pianovleugel -tegen de getijden van de Noordzee- Satie, Silvestrov en Massenet hoort en ziet spelen met zo’n inlevingsvermogen en overgave wordt dit versterkt door zijn accorderende geprojecteerde schilderijen, waar hij de aangeslagen zwart-wit pianotoetsen laat vibreren met zijn diep beleefde gekleurde penseelstroken.  Wat een sensatie, wat een belevenis…
Een zalige ervaring!
​

Catharina Kochuyt​
Picture
Koen Broucke & Britt Truyts, repetitie, 2024
Reeds bij binnenkomst overvalt je het sterke scènebeeld :
de afgetekende open vleugel met daarachter het levensgrote
woeste en fel gekleurde zee-wolken schilderij.

Koen Broucke , als steeds stijlvol en elegant , betreedt de ruimte
en reikt je vriendelijk de hand om met hem een sfeervolle reis te ondernemen
aan de hand van nauwkeurig uitgekozen muziekstukken ,
ingeleefd en met veel intensiteit door hemzelf gespeeld , afwisselend met sterke
karakteristieke beelden , illustratief en/of suggestief .
Hij vertelt voorzichtig , aftastend , waarom hij nét deze muziek
koos bij die beelden , soms geschiedkundig en verhelderend ,
of relativerend , duidend .

(...)
een emotionele , strelende , pakkende ervaring !

Men zegge het voort !'

Warre Borgmans over 'Het Miljoen'
© Copyright Koen Broucke